Overgewicht bij Kinderen

Obesitas bij kinderen en adolescenten neemt toe in westerse geïndustrialiseerde landen. Wat ouders kunnen doen om ervoor te zorgen dat hun kinderen binnen het normale gewicht blijven.
10 tot 20 procent van de kinderen en adolescenten in Nederland lijdt aan obesitas. Daar zijn veel redenen voor: Naast genetische aanleg spelen ook ongezonde voeding, te weinig beweging en slaap en psychologische oorzaken een rol.
Gewichtsbepaling met behulp van de BMI
Artsen gebruiken de Body Mass Index (BMI) om te bepalen of een kind een gezond gewicht heeft: Deze wordt berekend door het gewicht te delen door de lengte in het kwadraat. Afhankelijk van het geslacht en de leeftijd van de kinderen en adolescenten worden de resulterende waarden toegewezen aan specifieke bereiken die informatie geven over de gewichtsbeoordeling: Er wordt onderscheid gemaakt tussen ondergewicht, normaal gewicht en overgewicht, evenals tussen obesitas en ernstige obesitas.
Motivatie en ondersteuning door de kinderarts
Overgewicht kan leiden tot gezondheids- en sociale problemen die de mentale en fysieke ontwikkeling van de betrokkenen kunnen schaden. Daarom is het belangrijk dat gezinnen een gezonde levensstijl aannemen. “Zelfs als gezinnen weten wat gezond gedrag is, kunnen ze hulp nodig hebben om hun kinderen te motiveren om gedrag te veranderen”, benadrukt dr. Stephen Daniels, voorzitter van de commissie van de American Association of Pediatrics (AAP).

Gedragstips voor ouders om overgewicht bij hun kinderen te voorkomen

De volgende gedragstips voor ouders kunnen helpen om ongezonde gewichtstoename bij kinderen en adolescenten te voorkomen:
– Bewaar voedingsmiddelen met veel suiker en calorie├źn alleen in kleine hoeveelheden thuis. Als ze niet beschikbaar zijn om te snoepen, zullen kinderen niet in de verleiding komen om ze te eten. Snoep en gebak voor speciale gelegenheden kunnen het beste kort voor het eten in het zicht worden gezet. Daarna moeten ze onmiddellijk worden opgeruimd en buiten bereik worden gehouden.
– Bied gezonde voeding aan. In tegenstelling tot calorierijk en voedsel met weinig voedingsstoffen, moet gezond voedsel altijd binnen handbereik zijn. Dit omvat water, fruit en groenten en andere caloriearme snacks.
– Beperk de tijd voor de tv en computer. Stimuleer in plaats daarvan beweging en sport
– Wees samen actief. Naast teamsporten, fietsen of bergtochten zijn gezinswandelingen in een park of naar een speeltuin ook nuttig om actief en fit te blijven.
– Ondersteun een gezonde slaap. Negen uur per nacht is het minimum dat schoolkinderen nodig hebben. Anders hebben kinderen en adolescenten de neiging om te zwaar te worden, zoals de AAP uitlegt.
Ouders kunnen altijd hun kinderarts om advies en ondersteuning vragen, zodat ze dit gedrag bij hun kinderen kunnen toepassen en nieuw gedrag kunnen aanleren. Een andere hulpmiddel is eventueel: Bach bloesems voor afvallen.
Tenslotte kan je de BMI van je kind berekenen op de site: BMI berekenen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven